De ultieme metaverse is de digitale versie van onze echte wereld. Iedereen heeft een 3d-avatar, een stukje digitale grond met een huisje en de hoogste bieder mag de meest irritante advertentie banner plaatsen.
Potentie van de metaverse
Het hangt af van hoe je hier in staat, de metaverse kan een utopie, maar ook een dystopie blijken. Hoogstwaarschijnlijk kan die conclusie pas over een aantal jaar worden getrokken, want vooralsnog zien de meeste metaverses er uit als een videogame op de Nintendo Wii, en die zijn allemaal uit op jouw geld.
Toch, je zou het beestje niet moeten beoordelen op wat die nu kan, maar op het potentieel. Dat is de reden waarom veel investeerders geld pompen in de metaverse.
Wat is een metaverse?
Satya Nadella, CEO van Microsoft, definieert de metaverse als het samenkomen van de digitale en fysieke wereld, waar een geheel nieuwe platformlaag wordt gecreëerd. Door hardware, digitale informatie, content, betalingen, extended reality (een overkoepelende term voor virtual reality, augmented reality en mixed reality) en andere technologieën samen te brengen, creëert de metaverse een geheel nieuwe virtuele omgeving.
Nadat Microsoft zijn overname van gamebedrijf Activision met de wereld deelde, tweette Nadella:
Verschillende bedrijven werken aan hun eigen metaverse, maar in een ideale wereld, is er of één dominante metaverse, of is het mogelijk dat de verschillende metaversen verbonden zijn met elkaar.
Een metaverse heeft namelijk een digitale economie, waar gebruikers goederen kunnen creëren, kopen en verkopen. En, in de meer idealistische visies van de metaverse, is het interoperabel, waardoor je virtuele items zoals kleding of auto’s van het ene metaverse naar het andere kunt brengen.
In de echte wereld kun je een broek kopen in een winkelcentrum in Duitsland en deze vervolgens dragen op de markt in Nederland.
Oneindig veel computerkracht nodig
Mocht er één dominante platformlaag over de hele wereld getrokken worden, en we met z’n allen beslissen dat dat de metaverse is, dan is er veel computerkracht nodig om dat draaiende te houden.
Een goedwerkende metaverse zal constant de meeste rekenkracht ooit vereisen (en daarmee het debat rondom het energieverbruik van bitcoin doen verstommen). Hele economieën, game-engines, gesimuleerde omgevingen, ruimtelijke computing, holografische displays en extended reality-ervaringen zullen allemaal gelijktijdig moeten worden weergegeven voor miljoenen tot miljarden gebruikers.
Alleen al het renderen van de graphics vergt of een eeuwigheid, of een enorme bult aan rekenkracht. Ter vergelijking: Axel maakt elke dag een YouTube-video over het laatste nieuws rondom crypto, deze video´s duren iets langer dan een kwartier, en bevatten nauwelijks special effects of edits (kudo’s aan Axel), maar het renderen hiervan duurt al uren.
Bij sommige Pixar films duurt het renderen van 1 pixel tientallen uren. En dan te bedenken dat bij een ultieme metaverse, een hele digitale wereld constant gerenderd moet worden, zodat miljarden mensen live deel kunnen nemen.
The Sandbox gaat aan kop
Wellicht is dat ook de reden dat de huidige iteraties van een metaverse er nog zo primitief uitzien qua grafische pracht en praal. Een goed voorbeeld hiervan is The Sandbox. De in-game wereld is (nog) niet zo heel mooi, maar investeerders staan in de rij om er geld tegenaan te gooien.
Deze week werden 25 eilanden in The Sandbox-metaverse verkocht op NFT-marktplaats Exclusible. Deze brachten ongeveer 2,5 miljoen euro op. Kopers zijn onder andere eToro, Marco Verratti, voetballer van Paris Saint-Germain en Kingsley Coman, voetballer van Bayern München.
Bedrijven promoten in The Sandbox
In de virtuele wereld van The Sandbox kunnen spelers LAND bezitten en verhandelen. Dit zijn stukken van de map die opgedeeld zijn in kleine NFT’s. Als je eenmaal LAND in bezit hebt, dan kan je hiermee doen wat je wil. Denk aan het maken en delen van content, ervaringen creëren, huizen bouwen om feestjes te geven, en in het geval van bedrijven: een merk onder de aandacht brengen.
Op dit moment zijn er meer dan 200 bedrijven en celebrity´s die LAND hebben gekocht. Denk aan zombieserie The Walking Dead, de krant uit Hong Kong de South China Morning Post, sportmerk Adidas en rapper Snoop Dogg.
Sebastien Borget, de CEO van The Sandbox, verwacht dat alles gaat draaien om NFT´s in The Sandbox.
“We hebben … letterlijk honderd NFT-gebaseerde gemeenschappen, waaronder Bored Ape, World of Women, Guild of Guardians, Rumble Kongs. Dus we hebben het gevoel dat Sandbox echt een ruimte voor creativiteit is, een ruimte waar NFT’s tot leven kunnen komen, omdat we als open metaverse het mogelijk maken om elke NFT weer te geven, ermee te spelen, zelfs om te worden omgezet van een 2D-beeld in een 3D-avatar waarmee je kunt spelen.”
Meer moderatie nodig
Toch is er ook een keerzijde aan de metaverse, en daar kwamen ze in Zuid-Korea achter. Vroeger, in de jaren 90, toen het internet ongereguleerd was, waren er veel chatboxen en fora zonder enige vorm van moderatie. Hierdoor was het goed mogelijk dat kinderen en tieners lastig werden gevallen door viespeuken.
Dat lijkt nu in de metaverse ook voor te komen. “Seksueel intimiderende opmerkingen of gesprekken komen veel voor. Je kunt ze gemakkelijk herkennen in de metaverse”, zegt Jung Hee-jin van Tacteen Naeil, een adviescentrum voor seksueel geweld voor jongeren in Zuid-Korea.
Ze gaat verder: “De industrie is tot nu toe ineffectief geweest in het controleren van zichzelf. De straffen die aan gebruikers worden opgelegd voor metaverse overtredingen zijn beperkt tot het blokkeren of verwijderen van hun accounts van een platform.”
Jung vindt het nodig dat de verschillende metaverse platformen meer moeten monitoren en technologieën moeten ontwikkelen om dergelijke overtredingen te voorkomen. Ze zegt dat de politie vaak niet weet wat ze moeten met aangiftes, ook omdat users in de metaverse van over de hele wereld komen.
The post Wat is de metaverse? En waarom wil iedereen hier in investeren? appeared first on BTC Direct | Nieuws.