X, het sociale mediaplatform dat voorheen bekend stond als Twitter, heeft aangekondigd dat het een nieuwe abonnementsmethode introduceert voor nieuwe gebruikers in twee specifieke landen. Deze beslissing komt voort uit de groeiende inzet van X om de strijd aan te gaan met frauduleuze bots en de overlast van spam te verminderen. Tegelijkertijd tracht het bedrijf zijn inkomsten te verhogen.
Op 17 oktober maakte X bekend dat het begonnen is met het testen van een innovatieve abonnementsmethode met de naam “Not A Bot.”
Een barrière tegen spam en bots
Deze nieuwe test is ontwikkeld om “onze reeds aanzienlijke inspanningen om spam, platformmanipulatie en botactiviteit te verminderen, te versterken,” zoals het bedrijf verklaarde.
Helaas zullen gebruikers in Nieuw-Zeeland en de Filippijnen voortaan een bedrag van $1 moeten betalen om een nieuw account aan te maken. Bestaande gebruikers van dit microblogplatform zullen hier geen last van ondervinden. Dit systeem wordt geïntroduceerd om te onderzoeken of het vragen van een bescheiden vergoeding kan bijdragen aan een vermindering van spam- en bot-accounts.
“Dit nieuwe programma is bedoeld om te wapenen tegen bots en spammers die trachten het platform te misbruiken en de ervaring van andere X-gebruikers te verstoren.”
Bovendien zullen nieuwe X-gebruikers in deze twee landen hun telefoonnummer moeten verifiëren als onderdeel van het registratieproces. Gebruikers die het abonnementsgeld betalen, krijgen toegang tot functies zoals het plaatsen van content en het waarderen van berichten. Ze kunnen ook reageren, retweeten, berichten citeren van andere accounts en berichten markeren als favoriet. Gebruikers die niet willen betalen, hebben enkel leestoegang tot het platform.
De aankondiging heeft geresulteerd in reacties vanuit de cryptocurrency-gemeenschap, die sterk afhankelijk is van X. Blockchain-onderzoeker ZachXBT merkte op: “De meeste bot-accounts hebben tegenwoordig al betaald voor verificatie.”
ChainLinkGod sloot zich hierbij aan en voegde toe: “De botspam op het platform is aanzienlijk toegenomen, en het betreft allemaal geverifieerde accounts.”
Medeoprichter van CryptoQuant, Ki Young Ju, voegde hieraan toe: “In de crypto-industrie is een $1 paywall mogelijk niet afdoende, aangezien oplichters aanzienlijke winsten kunnen genereren met hun frauduleuze activiteiten.”
Is het wel effectief?
Ondertussen benadrukte een ethische hacker met de alias ‘banteg’ dat “Twitter nu meldingen toont over de ontvangen spamklachten en uitlegt waarom deze klachten niet effectief zijn.” Spam wordt op het platform gekwalificeerd als ‘gevoelige inhoud,’ waardoor er geen actie wordt ondernomen wanneer een gebruiker het rapporteert.
Sommige gebruikers wezen erop dat bots en oplichters VPN’s gebruiken en hun locatie verbergen, waardoor het regionaal rekenen wellicht ineffectief is.
Sinds eigenaar Elon Musk in november het premium betaalde verificatieproduct van X heeft geïntroduceerd, is het aantal bots en spammers aanzienlijk toegenomen. Hij heeft ook geopperd om ID-verificatie of een vorm van Know Your Customer (KYC) in te voeren. Hoewel dit mogelijk geen einde zal maken aan spammers en bots, kan het wel van invloed zijn op nieuwe gebruikers.
Het bericht X introduceert nieuwe abonnementsmethode in strijd tegen spam en bots verscheen eerst op Newsbit.