In een nieuwe partnerschap zet de gameconsole Xbox kunstmatige intelligentie (AI) in de schijnwerpers, met als doel gamemakers een aanzienlijke impuls te geven.
Dit innovatieve initiatief omvat de integratie van generatieve AI in de gereedschapskist voor game-ontwikkelaars, wat de creatie van games naar een nieuw niveau tilt.
Naadloze integratie van AI met NPC’s
Haiyan Zhang, algemeen directeur van gaming AI, heeft onlangs in een blogpost aangekondigd dat het bedrijf AI-gamedialoog en verhalende hulpmiddelen ontwikkelt in samenwerking met Inworld AI. Deze baanbrekende samenwerking, verspreid over meerdere jaren, richt zich op het mogelijk maken van de naadloze integratie van AI in niet-speelbare personages (NPC’s) binnen het spel. Zhang schreef het volgende:
Wij zien een wereld aan mogelijkheden om de creativiteit van game-ontwikkelaars te versnellen, de complexiteit te verminderen en de spelerservaringen te verbeteren.
De aankomende AI-toolset
In een recente aankondiging heeft Zhang onthuld dat de aankomende AI-toolset een baanbrekende AI-ontwerpcopiloot zal omvatten, ontworpen om ontwikkelaars bij het verkennen van creatieve ideeën te assisteren. Deze innovatieve tool stelt ontwerpers in staat om aanwijzingen naadloos om te zetten in scripts, complexe dialoogbomen en meeslepende speurtochten, waardoor de ontwikkeling van gamecontent aanzienlijk wordt gestroomlijnd.
Bovendien zal de toolset ook voorzien zijn van een geavanceerde AI-karakter-runtime-engine, speciaal ontworpen om naadloos te integreren in gameclients. Dankzij deze krachtige engine krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om nieuwe en boeiende verhalen te creëren, wat de totale spelervaring verrijkt en de grenzen van interactieve storytelling in gaming verlegt. Deze aankomende ontwikkelingen beloven een opwindende toekomst voor game-ontwikkelaars en spelers wereldwijd.
NPC’s zullen beter worden
Wanneer AI in games wordt geïntegreerd, krijgen achtergrondpersonages die met spelers communiceren een schier oneindig scala aan reacties op diverse keuzes. Dit innovatieve systeem maakt gebruik van door AI gegenereerde dialooglijnen die dynamisch met elkaar worden verbonden, in tegenstelling tot de meer conventionele, statische scripts die doorgaans in traditionele games worden toegepast.
Ontwikkelaars hebben reeds de eerste stappen gezet in het experimenteren met de implementatie van AI in verschillende games. Onlangs, op 28 april, werd een video vrijgegeven die de werking van door AI gegenereerde dialogen in een videogame met de naam The Elder Scrolls V: Skyrim illustreert. Dankzij deze integratie konden spelers elke gewenste vraag aan de NPC’s stellen, waarop de AI onmiddellijk passende antwoorden genereerde en aan de spelers presenteerde.
Op 29 mei liet Nvidia eveneens een opmerkelijke demonstratie zien van de integratie van AI-dialoog in niet-speelbare personages (NPC’s) in games. Tijdens deze demonstratie kon de speler op een volkomen natuurlijke manier met de NPC communiceren door simpelweg zijn microfoon te gebruiken. Het gesprek verliep als een reguliere menselijke dialoog, waarbij de speler de AI vroeg hoe het met hem ging. Het NPC reageerde als een mens en deelde zijn zorgen over de toenemende misdaad en de schade aan zijn ramenwinkel die in het kruisvuur was beland. Deze ontwikkelingen beloven een spannende toekomst voor AI in de gamingwereld en openen de deur naar interactieve en boeiende spelervaringen.
Het bericht Xbox gaat gamedialogen verbeteren met generatieve AI verscheen eerst op Newsbit.