AIBitcoin

Recente gegevens van Google Trends tonen aan dat de belangstelling voor kunstmatige intelligentie (AI) onder Google-gebruikers dit jaar aanzienlijk is toegenomen, en daarmee populaire zoektermen zoals ‘Bitcoin’ en ‘crypto’ heeft overtroffen. Sinds 2020 slaagden de zoekopdrachten naar ‘Bitcoin’ en soms ‘crypto’ erin om die naar ‘AI’ te overstijgen. Echter, vanaf augustus 2022 begon deze trend te veranderen.

Significante toename in zoekopdrachten naar AI

In november 2022, gelijktijdig met de lancering van ChatGPT door OpenAI, zagen we een significante toename in zoekopdrachten naar ‘AI’. Sindsdien is de kloof met cryptogerelateerde zoektermen alleen maar groter geworden. De wereldwijde zoekinteresse voor ‘AI’ scoort momenteel een indrukwekkende 91 op de Google Trends-schaal, terwijl Bitcoin achterblijft met een score van 22.

Deze resultaten zijn misschien niet verrassend gezien de recente prestaties van Bitcoin. Na een bearmarktcyclus in de tweede helft van 2021 en een groot deel van 2022, heeft Bitcoin dit jaar terrein teruggewonnen. Beginnend op $16.900 – ver beneden zijn recordhoogte van $68.729 in november 2021 – is de waarde van Bitcoin ongeveer 150% gestegen tot $43.400 op het moment van publicatie.

Topjaar voor AI qua ontwikkelingen

Bitcoin geniet de meeste belangstelling uit landen als El Salvador, Nigeria, Nederland, Brazilië en Zwitserland. Kunstmatige intelligentie daarentegen kende een topjaar qua ontwikkelingen. De focus lag op uiteenlopende zaken, van zorgen over AI die acteursbanen zou kunnen overnemen tot een proliferatie van AI-naaktdiensten en enthousiasme over nieuwe chatbots zoals ChatGPT, Google Bard, Meta AI en GrokAI van Elon Musk.

Uit de gegevens van Google Trends blijkt dat de interesse in AI voornamelijk afkomstig is uit landen als Vietnam, China, de Filipijnen en Myanmar. De populariteit van AI werd ook opgemerkt door Crypto X (voorheen Twitter)-gebruiker Autism Capital, die hun 249.900 volgers op 26 december hierop attendeerde.

Ongelijkheid in zoekinteresse

Een opmerkelijke reactie op het bericht suggereerde dat de ongelijkheid in zoekinteresse te wijten is aan het feit dat Bitcoin en crypto relatief oudere aandachtspunten zijn, in tegenstelling tot AI. Dit zou betekenen dat mensen in voorgaande jaren al uitvoerig naar crypto-termen hebben gezocht.

In juli bleek AI ook de duidelijke winnaar onder werkzoekenden, volgens een analyse van cryptodata-aggregator CoinGecko. Na de lancering van ChatGPT in november 2022, steeg het aantal zoekopdrachten naar “AI-banen” aanzienlijk, waarbij de zoekopdrachten naar “crypto-banen” vier keer werden overtroffen.

Het bericht Zoekopdrachten naar ‘AI’ op Google zijn dit jaar op hoger niveau dan Bitcoin en Crypto verscheen eerst op Newsbit.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, artikelen en YouTube video’s? Abonneer je dan op onze push-berichten op Telegram of Twitter.
Heb je vragen of wil je in contact komen met andere crypto fanaten join dan onze  Telegram chat!