De eerste muntenoffers (ICO’s) waren allemaal razend in 2017. In 2018? Niet zo veel. Vorig jaar was een zware rit omdat cryptocurrency-projecten uitgebloed zijn, waarbij velen 95 procent van hun waarde verliezen. Zelfs Bitcoin , de speerpunt van crypto, is rond de 80 procent (januari) gedaald toen we het eerste kwartaal van 2019 ingingen. Kan er nog geld worden verdiend? Er is altijd geld te verdienen, hoewel ICO-beleggers inmiddels de wake-up call hadden moeten krijgen dat het niet allemaal  geweldig is.

ICO’s zijn aantrekkelijk omdat iedereen erbij betrokken kan raken. De nieuwe golf van risicokapitaal is zowel zijn drawcard als zijn achilleshiel omdat de industrie grotendeels ongereguleerd is. Aanvankelijke scans voor het aanbieden van muntautomaten zijn alledaags geworden. Meer dan ooit is het belangrijk om op de hoogte te blijven als u van plan bent om erbij betrokken te raken. Hier zijn vijf tips om te voorkomen dat je valt voor een eerste munt die zwendel aanbiedt:

1. Is er een werkend product?

Een werkend product moet centraal staan ​​in elke serieuze investering in deze ruimte. Vergeet niet dat spraakmakende projecten zoals Bitcoin, Ethereum of Monero niet begonnen met massale financiering. Ze werden geboren uit visioenen van een beter financieel systeem en de feitelijke code om die visie te ondersteunen. Projecten met verifieerbare prototypen zijn veel minder vaak oplichting.

Beloften van grootsheid liggen verspreid over de crypto-ruimte. We hebben dat soort actie eerder gezien. Op het hoogtepunt van de 2000 dot-com bubble, haalde pets.com maar liefst $ 82,5 miljoen op bij hun beursintroductie. Een jaar later was het bedrijf failliet en hadden ze zelfs werkende producten! Zoals de crypto-wijsheid luidt:

“Vertrouw niet, verifieer!”

2. profileer de teamleden

Accountability is de naam van het spel als het gaat om investeren in niet-geteste ideeën. Profilering van het team achter een project is absoluut niet waterdicht, maar het voegt een extra niveau van vertrouwen toe. Als een team verschillende miljoenen dollars aan financiering vraagt, moeten ze echt wat ervaring hebben om hun claims te ondersteunen.

De eenvoudigste manier om dit te doen, is dat teams gemakkelijk LinkedIn-profielen kunnen vinden. Hiermee kunt u de voortgang van een individuele teamlid volgen. Heeft het ontwikkelingsteam blockchain-ervaring? Heeft het management een solide staat van dienst? Zijn er zorgwekkende gaten in een CV?

Dit is slechts een eerste stap. Profielen kunnen eenvoudig worden gefingeerd, afhankelijk van hoeveel moeite scampers bereid zijn in te zetten. Projecten van goede kwaliteit bezoeken doorgaans ook evenementen of organiseren online Q & A’s, zodat beleggers een idee krijgen van het team en hun doelen. Als een project geen teampagina of fishy LinkedIn-profielen heeft, neem dan je geld en verlaat snel het stadium rechts.

3. Vermijd generieke white papers

Witboeken zijn een dozijn dozijn op de interwebs. Ze bestaan ​​bijna uitsluitend vanwege de Bitcoin whitepaper die enigszins een heilige graal is geworden in de crypto-gemeenschap. Freelance websites zoals Upwork worden gesmoord met goedkope white paper-schrijfopdrachten. Met andere woorden, je krijgt waar je voor betaalt. Als een project niet bereid is om zijn eigen white paper te schrijven, is dat een enorme rode vlag.

Zwendelprojecten bieden om te beginnen geen tastbaar project, en de beste manier om dit te verbergen is potentiële beleggers te verwarren met jargon. Als je geen idee hebt wat ze in het witboek zeggen, is de kans groot dat ze helemaal niets zeggen.

Laat je niet misleiden door techno-gebabbel. Elk legitiem product, of dit nu in de traditionele zakenwereld is of hier in cryptoland, kan voor de mensen worden vereenvoudigd. Slimme projecten kunnen de technische dingen weghalen, maar leggen de details uit als dat nodig is. Dat betekent niet dat een technisch project niet de moeite waard is om in te investeren. Als u twijfelt, bekijk dan punt één en laat ze het u laten zien!

4. Kijk uit voor Cookie-Cutter Websites & Fancy Marketing

Het opzetten van een zeer professioneel ogende website is tegenwoordig een fluitje van een cent. Het kost een paar dollar en letterlijk een uur om een ​​top uitziend WordPress-thema op te zetten, speciaal gebouwd voor crypto. Er zijn een aantal gespecialiseerde websites die hierop inspelen:

Veel beschikbare thema's voor thema's met cryptocurrency-thema's.  Eerste muntaanbod oplichting.

Op grote schaal beschikbare sjablonen voor cryptocurrency-thema’s

5. Aandacht besteden aan verdachte sociale media-accounts

Deze is wat moeilijker te observeren. Oplichters groeien slimmer en slimme beleggers zullen op zoek zijn naar sociale-mediareacties met kunstmatige volgers. Bots zijn online een echt probleem geworden , vooral op platforms als Facebook en Twitter.

Gelukkig zijn bots ook verschrikkelijk bij authentieke betrokkenheid. Wees op uw hoede voor spam-feeds met berichten of tweets die in de context van de discussie niet kloppen. Een community rond uw project opbouwen kost tijd en moeite. Veel oplichters hebben gewoon niet het geduld en geven de voorkeur aan volgers om een ​​vals gevoel van hype en geloofwaardigheid te creëren.

Aanvankelijke oplichting tegen opbod-oplichting – laatste gedachten

Daar heb je het. Vijf bruikbare tips om te voorkomen dat je valt voor een eerste munt die oplichterij aanbiedt. Vergeet niet dat er geen regels zijn die dit regelen. Als u van plan bent om een ​​serieuze som geld te investeren, dan is het alleen zinvol om uw eigen uitgebreide onderzoek uit te voeren.

Maak je huiswerk over  eerdere oplichting en wees niet hebzuchtig. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk het geval. Totdat de industrie volwassen wordt en we een manier vinden om cryptocurrencybeleggingen eerlijk te reguleren, zullen de risico’s hoog blijven. Gooi je fiches niet in de pot als je niet bereid bent ze te verliezen.

 

 

Bron: Coincentral