Coin uitgelicht: CarVertical – Autogeschiedenis op de blockchain

Coin uitgelicht: CarVertical – Autogeschiedenis op de blockchain

Car Vertical


De 2e hands auto-revolutie komt dichterbij, carVertical neemt het initiatief om een wereldwijde en gedecentraliseerde autogeschiedenisregister te creeeren en word nu ook nog eens ondersteund door de Europese Unie. Vanaf nu wordt carVertical ondersteund door het operationele programma voor de EU-fondsen 2014-2020. Het bedrijf werd geselecteerd als een van de beste ondernemingen om verder te worden ondersteund met verschillende incubatietools, waaronder mentorschap en acceleratie.

“Dit is een spannend moment”, gaf Audrius Kučinskas, de mede-oprichter van carVertical, toe terwijl hij het pas vrijgegeven certificaat bezat. “We voelen zeer sterke steun van onze gemeenschap, maar dit is de eerste keer dat we institutionele ondersteuning krijgen. We zijn erg blij. “

 

Autogeschiedenis op de blockchain

Al vele jaren vormen fraude in tweedehands auto’s een enorm probleem, dat wereldwijd een aanzienlijk aantal gebruikte auto’s treft. “Forbes” schat bijvoorbeeld dat fraude met de kilometerteller Amerikaanse consumenten jaarlijks voor $ 1 miljard bedriegt door de waarde van gebruikte auto’s te overdrijven. Het cijfer is nog indrukwekkender in Europa, waar jaarlijks om dezelfde reden € 9,6 miljard verloren gaat, zegt Tomáš Zdechovský, lid van het Europees Parlement.

carVertical heeft plannen aangekondigd om het eerste wereldwijde en gedecentraliseerde autogeschiedenisregister te bouwen. Het idee achter de kop is om zoveel mogelijk gegevens over onderhoudsgerelateerde voertuigen te verzamelen, deze op de blockchain te plaatsen en openbaar te maken. Dit type aanpak elimineert het risico dat informatie wordt gewijzigd, vervalst, herschreven of gemanipuleerd. Het biedt volledige transparantie en, volgens carVertical, bouwt het vertrouwen op. Transparantie is nodig voor het opsporen van fraude.

Daarom wordt verwacht dat de blockchain de gevolgen van fraudegevallen van gebruikte auto’s tot een minimum beperkt en miljarden bespaart voor kopers van voertuigen. Maar om er als bedrijf geld mee te verdienen, wijst Matthew Jones van IBM op een specifiek geval: een op een blockchain gebaseerd systeem zou het mogelijk kunnen maken […] om service-evenementen naar een gedeeld grootboek te sturen waar alle partijen toegang toe hadden. Transparantie van informatie over de werkelijke slijtage van een voertuig zou de autofinancieringsinstelling helpen om de restwaarde van het voertuig nauwkeuriger te bepalen toen de lease het eind van de contractdatum nadert.

carVertical neemt echter een bredere aanpak in. Met het blockchain-autoregister als basis, is het bedrijf van plan er een autoportefeuille bovenop te bouwen. carVertical’s portemonnee is een mobiele gateway om de registratie- en onderhoudsgegevens van uw auto virtueel te beheren, verzekeringen uit te voeren of technische inspectietaken uit te voeren. Voor de eigenaar is dit een aantrekkelijke mogelijkheid om de waarde van de auto te benadrukken door alle onderhoudsrecords op de blockchain te laten staan. Voor carVertical is dit een efficiënte tool om inkomsten te genereren met het bedrijf.

Over het algemeen vertegenwoordigt de ontwikkeling van blockchain-technologie een heleboel nieuwe mogelijkheden voor de auto-industrie. Variërend van supply chain management tot financiële diensten, zijn een verscheidenheid aan auto-industrie verticals geïdentificeerd, waar blockchain het potentieel heeft om een ​​game-wisselaar te worden.

Alle grote autofabrikanten, waaronder Volkswagen, Toyota, Porsche en Daimler, hebben ook stappen ondernomen om blockchain-technologie te onderzoeken of te integreren. Deskundigen voorspellen dat de deelnemers in de automobielsector tegen 2025 naar schatting zullen uitgeven

 

Samenwerking met GPSWOX

carVertical heeft  een partnerschapsovereenkomst gesloten met GPSWOX, leverancier van wereldwijde GPS-trackingoplossingen, om de ontwikkeling van IoT verder te bevorderen. De samenwerking van twee bedrijven markeert de verplichting om de markt van connected cars te betreden. De technologische oplossing zou van toepassing zijn op bijna alle voertuigen, zowel gebruikt als nieuw, waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor de eigenaars van bijna 1 miljard auto’s wereldwijd.

Dankzij samenwerking met GPSWOX kunnen we tijd en middelen besparen, omdat we de geavanceerde software zullen gebruiken en onze eigen software niet hoeven te ontwikkelen. Daarom is het carVertical team nu in staat om verschillende on-board diagnostiek (OBD) trackers te testen en de beste fabrikant in de markt te kiezen.

De roadmap van CarVertical

carVertical heeft een zeer duidelijk activiteitenplan gemaakt na de voltooiing van ICO in het voorjaar van 2018.

Allereerst zal de dienst in 4 Europese landen worden gelanceerd. Nog eens 9 zullen volgen in 2019, samen met API- en white label-oplossingen voor zakelijke klanten. 2020 markeert het debuut van de CarWallet-applicatie in bètaversie en de grootste uitbreidingssprong – er zullen nog 10 Europese landen worden toegevoegd. Tegen het einde van 2022 zal carVertical ook aanwezig zijn in Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika.

Hoewel 2018 naar verwachting bescheiden zal zijn met ongeveer 1 miljard geregistreerde voertuiggeschiedenisdossiers, markeert 2019 de doorbraak met 5 keer grotere cijfers. Het zal in 2022 de hele weg omhoog gaan naar 42 miljard exemplaren. Carfax verklaart bijvoorbeeld 17,5 miljard records in zijn database te hebben. En dat is na 30 jaar gebruik!

Dus wat maakt carVertical zo optimistisch? Je kunt de magie van hun bedrijfsmodel, waaronder IoT, niet ontkennen. carVertical staat op het punt zijn eigen mining te introduceren, die een stroom van realtime informatie zal genereren, die naar de gegevensfarm van carVertical zal worden gestuurd voor verwerking. De eigenaar van de mining ontvangt tokens als beloning. De eerste pool van mijnwerkers zal naar verwachting tegen het einde van 2019 het niveau van 3 miljoen bereiken. In 2020 zal dit 10 miljoen zijn, terwijl de benchmark voor 2022 bijna 100 miljoen bedraagt.

 Verwachtingen 2018 2019 2020 2021 2022
Countries 4 13 23 34 39
Database records, billions 1 5 17 29 42
IoT miners, millions 3 10 43 95


CarVertical streeft ernaar zijn diensten binnen 5 jaar na lancering te lanceren in Europa, Azië en Noord-Amerika. Dat is een verbazingwekkend tempo, gezien het feit dat het bedrijf zich richt op de tweedehandsvloot van ongeveer 800 miljoen voertuigen. En wat betreft aantallen, dit omzet in $ 1,857 miljard omzet en de marktwaardering van ongeveer $ 6,6 miljard. Vermeldenswaardig is dat het niet de grootte van de markt is, maar eerder een realistisch potentieel voor een enkele gezonde onderneming.

Partners van CarVertical

Baltic Motor Trade

Baltic Motor Trade (BMT) is de dealer van tweedehands auto’s en biedt carVertical handelsinzichten, updates over verschillende handelspraktijken en historische gegevens van gebruikte voertuigen. BMT is gespecialiseerd in voertuigen uit Duitsland en de VS.

Erflater

Legator is het verzekeringsbemiddelingsbedrijf uit Litouwen. Met meer dan 20 jaar activiteit is Legator een waardevolle partner op het gebied van databronnen en inzichten in autoverzekeringen.

Tanagra

Tanagra is Litouwen’s grootste keten van autowerkplaatsen en onderdelenwinkels. Het werd opgericht in 1993 en staat sindsdien bekend om zijn distributierechten aan Sandler, Alpinestar, KW automotive en andere merken. Tanagra zal deelnemen aan de gegevensuitwisseling met carVertical.

AutoWin.EU

AutoWin.EU is een online winkel van nieuwe OEM-onderdelen. carVertical zal profiteren van Autowins kennis van VIN-decodering en toewijzing van opties aan een bepaald voertuig.

MITA

MITA is het Litouwse agentschap voor wetenschap, innovatie en technologie. Het is de belangrijkste overheidsinstelling die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het innovatiebeleid in Litouwen. Kort gezegd, het is een nationaal innovatiebureau. En het zal incubatiediensten bieden aan carVertical.

Handige links

Web // Blog // Telegram // Twitter // Facebook // Instagram // LinkedIn // YouTube // FAQ

 

 

 

Geef een reactie